The king of hobbies and the hobby of Kings

Contact us:*e-Mail: office@stampland.net*|*Tel.: +4-0722.714.394*|*Fax: +4-0318.166.897*|*Yahoo ID: laszlo_kallai

Best view with Mozilla Firefox

Sunday, January 27, 2008

Proprietari de vorbe

inEDITORIAL
Videant consules, ne res publica detrimenti capiat.

Înregistrarea unor mărci este normală și este considerată un demers firesc din partea unei societăți comerciale serioase. Acest fapt nu poate contesta nimeni. Romfilatelia a înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) nu mai puțin de 17 mărci. „O lume într-un timbru”, „romfilatelia”, „romanian philatelic treasure”, „romfilatelia o lume într-un timbru, fii și tu o parte din ea!”, „câți oameni atâtea timbre!”, „fiecare firmă o marcă, fiecare marcă un... timbru”, „o lume pentru tine”, „tu și timbrul!”, „cu tine peste tot”, „romanian postage stamps tresaure”, „promovează-ți cultura prin timbre”, „romfilatelia XXI”, „românia un tezaur european”, „ziua timbrului românesc”, „timbre personalizate”, „romfilatelia azi” și „romfilatelia proprietar al concepției și proiectului” – sunt mărcile având ca proprietar SC Romfilatelia SA. Nu vreau să comentez utilitatea acestor mărci, dar mă simt obligat să intru în câteva detalii privind originalitatea unora dintre ele. Un exemplu este sloganul „tu și timbrul!”. Parcă, seamănă cu arhicunoscuta sintagmă - „tu și tuborg!”. Firește, nu putem să facem comparație, activitatea Romfilatelia „se restrânge la manevrarea unor documente care este răsplătită lunar de compania mamă cu miliarde de lei”, cât timp Tuborg are o rețetă mai complicată care implica amestecarea malțului, hameiului și a apei.
Una dintre mărcile în cauză se referă la marca „ziua timbrului românesc”. Aici, conducerea Romfilateliei a greșit regretabil. A încălcat o tradiție, a încălcat un protocol nescris, care a funcționat de la înfințarea Federației Filatelice Române (FFR) (înainte de 1990 Asociația Filateliștilor din RSR) și până cu câțiva ani în urmă. La rându-i FFR a înregistrat o marcă – „ziua mărcii poștale românești” care nici asta nu corespunde tradițiilor. Imediat după acest demers a FFR, conducerea Romfilatelia a deschis un proces prin care s-a cerut anularea înscrierii mărcii la OSIM.
Lupta surdă pe care o duce Cristina Popescu împotriva cunducerii FFR și implicit a filateliștilor din România a degenerat în gesturi și acțiuni care dau peste cap istoria filateliei românești. În urmă cu mai bine de trei luni au fost prezentate o serie de documente produse prin sălile tribunalului și care vizează înregistrarea la OSIM a mărcii „ziua mărcii poștale românești” (Gruparea Romfilatelia contraatacă). Sintagmă „ziua mărcii poștale” este cunoscută încă din 1937, când a apărut, în Belgia o marcă poștală dedicată zilei mărcii poștale din această țară (Mi# 442, Yvert# 446). În România, pentru prima dată a apărut o marcă poștală dedicată zilei mărcii poștale – 15 noimebrie – în 1959.
Care este miza acestui război bizar? Banii! Ziua mărcii poștale este o „dată aleasă de fiecare administrație poștală națională pentru sărbătorirea mărcii poștale, a activității poștale și a filateliei, de regulă prin emisiuni dedicate acestei zile festive. Organizarea unor zile ale mărcii poștale a fost recomandată de Congresul UPU de la Paris, din anul 1937 în urma propunerilor Congresului FIP ținut la Luxembrug la 29.08.1936. Ca emisiuni dedicate zilei mărcii poștale sunt socotite acelea pe care este menționată expres
«Ziua mărcii poștale» în limba țărilor emitente. (...) Emisiunile consacrate zilei mărcii poștale au, de obicei, o suprataxă în folosul asociațiilor naționale respective sau al unor acțiuni filatelice” (Marcel Dănescu: Filatelia de la A la Z – Editura Sport-turism, București, 1987).
Romfilatelia ignoră cu bună știință această recomandare. Cristina Popescu&Co. a decis să pedepsească întreaga comunitate a filateliștilor din România pentru că s-a supărat pe președintele FFR, Leonard Pașcanu.
În cursul anului trecut, Romfilatelia a emis o serie din două mărci, Ziua mărcii poștale - Centenarul mărcilor locale Bistra, care poartă sintagma „Ziua Mărcii Poștale Românești”. Este o acțiune reprobabilă, pentru că emisiunea nu poate fi încadrată într-o colecție cu tematica „ziua mărcii poștale” (Congresul UPU are o decizie clară – mențiunea care apare pe marca sau mărcile respective este următoarea: ziua mărcii poștale - de altfel, această neconcordanță există, în România, din a doua parte a anilor ’70). În același timp, contrar recomandărilor UPU mărcile nu au suprataxă din care să fie finanțată FFR sau vreo acțiune filatelică. Și colac peste pupăză marca „ziua mărcii poștale românești” este deținută de FFR (vezi captura de pe site-ul http://www.inregistrare-marci.ro).
Nu mă interesează interesele meschine și personale ale unor indivizi care țin în mâini frâiele filateliei românești. Mă simt scurtat, furat. Și ca filatelist. Și în calitate de contribuabil. Din bani publici, Romfilatelia a înregistrat o serie de mărci care au sau nu utilitate, dar mai deștepții societății au uitat să înregistreze denumiri și sintagme care confirmă o istorie filatelică românească de cinci decenii.
Nu pot decât să pun o serie de întrebări. Retorice.
Oare de ce Cristina Popescu&Co. nu a dorit înregistrarea mărcii „ziua mărcii poștale”?
De ce nici FFR nu a înregistrat o marcă valabilă în toate țările membre UPU?
Ce se va întâmpla cu mărcile emise, în contradicție cu recomandările Congresului UPU de la Paris, din 1937? Filateliștii vor putea include în colecțiile lor? Aceste mărci struțo-cămile, cum vor fi jurizate la o expoziție?
Și întreb, în final, ca prostul, a cui este marca „ziua mărcii poștale”?

3 comments:

  1. E trist ce am citit aici. Era obligatia Federatiei sa rezerve aceasta marca si, printr-o hotarare de guvern sau decizie ministeriala, sa impune in fata Romfilateliei si Postei Romane. Acest lucru se putea rezolva inca de pe vremea lui Sorin Pantis sau a Guvernului Nastase.
    Totul se numeste management si lobby.

    ReplyDelete
  2. Domnu' Filatelistu', cred că nu sunteţi la curent cu faptele, FFR s-a înregistrat cu "Ziua Mărcii" iar zgripţuroiaica i-a dat în judecată!

    ReplyDelete
  3. Cu parere de rau trebuie sa va atrag atentia: Federatia Filatelica a inregistrat o alta marca, „Ziua Marcii Postale Romanesti”, care nu este tot una cu marca „Ziua Marcii” sau „Ziua Marcii Postale”.
    Procesul intentat de Romfilatelie federatiei are ca obiect inregistrarea marcii „Ziua Marcii Postale Romanesti”.
    Sunt nuante, dar din punct de vedere juridic sunt foarte importante.

    ReplyDelete

Google PageRank CheckerFree counter and web statsClicky Web Analytics