The king of hobbies and the hobby of Kings

Contact us:*e-Mail: office@stampland.net*|*Tel.: +4-0722.714.394*|*Fax: +4-0318.166.897*|*Yahoo ID: laszlo_kallai

Best view with Mozilla Firefox

Friday, July 13, 2007

Câinii latră, caravana trece. (1)

Curentul, 22 noiembrie 2006

Romfilatelia - "căpuşa" bugetului Poştei Române

Un sfert de miliard de lei vechi costă lunar numai copierea pe CD (!!!) a imaginilor mărcilor poştale.

"O lume într-un timbru", aşa cum sună logo-ul său, SC Romfilatelia SA a fost înfiinţată în 2004 prin Hotărârea de Guvern nr. 42/2004, având ca obiect de activitate emiterea, punerea şi retragerea din circulaţie a timbrelor şi a efectelor poştale. Apariţia agentului economic SC Romfilatelia SA a avut la bază principiul externalizării serviciilor conexe ale companiilor de stat. În practică "manevra" s-a dovedit o operaţiune de căpuşare a unei societăţi de importanţă strategica. Reţeta a fost şi este simplă. Societatea nou- înfiinţată primeşte de la CN Poşta Română SA (CNPR) dreptul exclusiv de a tipări şi vinde către Poştă instrumentele de plată pentru contravaloarea serviciilor poştale. Acoperirea legală a activităţii economice a nou-înfiinţatei societăţi s-a făcut prin semnarea contractului de cesiune nr. 101/1628 din 19.04.2004, încheiat între CNPR şi Romfilatelia. Prin acest act, ultima capătă dreptul exclusiv de distribuţie şi comercializare a timbrelor şi efectelor poştale destinate plăţii contravalorii serviciului poştal. Ulterior, în relaţia comercială a celor două entităţi a mai intervenit şi un contract cadru de vânzare-cumpărare a timbrelor şi efectelor poştale destinate plăţii contravalorii serviciilor poştale (101/1629 din 19.04.2004), precum şi un contract cadru de tipărire a timbrelor şi efectelor poştale la tipografia "Fabrica de Timbre", care nu este altceva decât o sucursală a CNPR. Astfel, ca şi circuit economic, lucrurile stau în felul următor: CNPR comandă la Romfilatelia efectele necesare, iar Romfilatelia comandă tiparirea lor la sucursala CNPR, după care le revinde la preţuri mult mai mari decât cele plătite pentru producţie... tot la CNPR. Această manevră, care practic rezumă activitatea Romfilatelia la plimbatul hârtiilor, costă Poşta, lunar, între trei şi patru miliarde de lei vechi. Pierderea consistentă se produce la fiecare comandă, deşi mărcile necesare la ghişee sunt realizate în propria ogradă a Poştei. Iată, în mare, reţeta "de succes" pentru un prestator. Pentru Romfilatelia, afacerea este supercomodă, având un singur client şi fiind singurul furnizor pentru un singur tip de marfă. De mai bine de doi ani, aceasta situaţie continuă fără ca acest lucru să deranjeze cumva conducerea Poştei, Ministerul Comunicaţiilor sau responsabilii guvernamentali. Conform preşedintelui Federaţiei Filatelice Române, Leonard Paşcanu, în cercurile "cunoscătorilor" circulă ideea că "protecţia căpuşei vine de la Palatul Victoria", această scuză fiind şi cheia tăcerii ministrului comunicaţiilor.

"Negocierea preţului" - o pseudotocmeală

Având în vedere că aşa cum s-a închegat relaţia economică prestator-client (un singur furnizor Romfilatelia şi un singur beneficiar CNRP), negocierea sumelor ce trebuiau plătite pentru pseudoactivitatea furnizorului a fost practic o formalitate.
În acest sens, a fost întocmită o "calculaţie cheltuieli privind activitatea de editare-machetare-tipărire-distribuire timbre şi efecte poştale". Cheltuielile calculate cu editarea mărcilor poştale necesare francării trimiterilor poştale sunt cel puţin nerealiste.
Documentul prevede emiterea a 120 de mărci poştale diferite pe parcursul unui an, iar pentru obţinerea de "diferite materiale documentare şi imagini" erau alocate nu mai putin de 1,2 miliarde de lei vechi anual.
Transpunerea imaginilor pe CD-uri şi imprimarea lor pentru a fi transmise machetatorilor costă aproape un sfert de miliard lei vechi!!! Lista cheltuielilor supraapreciate continuă cu: analiza machetelor în urma unui concurs, operaţiune acceptata de conducerea Poştei la 18.000 de euro anual. Adică, daca ţinem cont ca sunt 15 membri în Comisia Filatelica, fiecare primeşte 100 de euro lunar numai pentru analiza machetei viitorului timbru. Machetatorii sunt de asemenea bine plătiţi, generos, primind nu mai putin de 60.000 de euro anual (pentru realizarea celor 120 de marci poştale) în cadrul colaborării cu CNPR, via Romfilatelia.
Lista este îngroşată şi de alte activităţi, precum urmărirea modului de tipărire, acordarea "bunului de tipar" de către serviciul CTC, care mai uşurează bugetul Poştei cu 1,3 miliarde de lei vechi, în conditiile în care lucrătorii responsabili cu aceste operaţiuni sunt chiar angajaţii Poştei (salariaţi ai Fabricii de Timbre). La capitolul promovare a produselor mai sunt înghiţiţi 350 milioane de lei vechi. Sunt doar cîteva dintre cele mai edificatoare capitole ale documentului.

"Ancheta ministerială", pierdută prin sertare

La finele anului 2004, ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiilor, Dan Nica, a ordonat Corpului de Control al ministerului o anchetă. Concluziile controlului s-au materializat în actul de constatare nr. 180/22.12.2004, care, deşi scoate la iveală o serie de nereguli şi cere expres directorului general, Cristina Popescu, şi directorului economic remedierea disfuncţiunilor sesizate, rămâne fără ecou penal. Cea mai grava "deficienţă" sesizată de Corpul de Control figurează la punctul unu al raportului şi impută conducerii Romfilatelia divizarea ilegală a executării de lucrări şi prestări servicii care aveau ca scop modernizarea sediului Romfilatelia. Scopul manevrei a fost acela de a evita atribuirea contractului cu o valoare estimată de 20 miliarde de lei vechi prin licitaţie, aşa cum cereau prevederile legale (OUG 60/2001 art. 15). Obiectivul de investiţie a fost divizat în şapte contracte, deşi, conform aceleiaşi legi (OUG 60/2001 art. 15), conducerea "Romfilatelia" nu avea dreptul. "Prin divizarea investiţiei în locul organizării licitaţiei, au fost organizate selecţii de ofertă. La fiecare dintre cele şapte selecţii de oferte au participat aceleaşi trei firme, iar câştigătoare a fost declarata aceeaşi firmă pentru toate cele şapte selecţii de ofertă".

5 comments:

  1. Un lucru puţin ştiut de filatelişti este că Romfilatelia a solicitat într-una din şedinţele Consiliului de Administraţie lărgirea obiectului de activitate prevăzut în statutul societăţii. Asta pentru că se terminaseră toate activităţile filatelice pentru care fusese înfiinţată (nu-i aşa?). La obiectul de activitate au apărut alte minuni (bine-nţeles nefilatelice), cum ar fi activităţi de construcţii şi antreprenoriat (!!!). Nu se ştie dacă în aceeaşi şedinţă s-a prezentat şi o analiză economică pe baza căreia s-ar fi solicitat lărgirea obiectului de activitate (chiar a fost necesar acest lucru? Sau aceasta este doar o simplă urmare a faptului că şefii societăţii nu prea se descurcau cu obligaţiile ce le reveneau prin OG 42/2004 de înfiinţare?). Cert este că din toate activităţile pe care le desfăşura Romfilatelia înainte de transformarea în societate de sine stătătoare, după 2004 s-a păstrat o singură activitate: cea de editare a timbrelor şi efectelor poştale. Activitatea de comerţ filatelic a fost aproape desfiinţată (chiar dacă societatea are câteva magazine proprii). Colectivul de achiziţii şi-a pierdut raţiunea de a exista (pentru că s-a renunţat la achiziţii). Societatea a tot continuat să tipărească aşa-numite "liste de preţuri", care conţin numai inepţii la coloanele de "preţuri" (piaţa filatelică liberă spune cu totul altceva decât aceste simulacre). Cea mai mare problemă este că astfel se încearcă deformarea pieţei, societatea neonorându-şi propriile cotări. Mai mult, în ultima ediţie a listei de preţuri a apărut şi o enormitate legată de taxa pentru monumente istorice la timbre... puse în circulaţie cu mult înaintea apariţiei Legii monumentelor istorice. Ce-am putea crede despre pregătirea profesională a acestor oameni? Eu unul, cred că n-au avut loc în altă parte. Dacă se cred aşa de buni meseriaşi, oare de ce nu şi-or deschide propriile afaceri, pe proprii bani?

    ReplyDelete
  2. In cursul anilor 2004 si 2005, directoarea Romfilatelia, domnisoara Cristina Popescu a facut mai multe interventii la ministrul Comunicatiilor, Zsolt Nagy, solicitandu-i trecerea in subordinea Romfilateliei a Fabricii de Timbre si a Muzeului National Filatelic (exista aceste documente atat la Romfilatelia, cat si la MCTI).
    Va puteti dumneavoastra da seama ce ar fi putut iesi din aceasta daca solicitarile d-soareai Popescu s-ar fi aprobat? Ar fi fost pus lupul paznic la oi!!! Noroc ca cei din Posta au avut destula glagorie la cap sa faca interventiile necesare respingerii acestor cereri.

    ReplyDelete
  3. Se aude ca reprezentantul Statului in Consiliul de Administratie al Romfilatelia si-a dat demisia, declarand ca nu vrea sa fie partas la minunile care se intampla acolo.
    Un act de onoare, dar poate ar fi trebuit sa-i prezinte ministrului un referat despre aceasta. Poate ca stia si el ca nu se va lua nici o masura.

    ReplyDelete
  4. ce act de onoare. a fost fortat sa-si dea demisia de catre cei interesati. nu mai cadra cu noua politica a sefilor de la posta si romfilatelia. accentuiez POSTA pentru ca cei de acolo, slugoi ai partidelor, nu au facut nimic pentru a apara averea data spre ADMINISTRARE de catre statul roman. cum nu le tremura mana cand semneaza ordine de plata care diminuiaza profitul postei in detrimentul a zeci de mii de salariati care sunt mintiti an de an ca nu sunt bani demajorarea salariilor si asa de mizerie. ca pe acestia nui mai apara nimeni. sindicatul este patron la posta.cum sa fie interesati si de romfilatelia.SUNT IN CARDASIE CU DIRECTOAREA DE ACOLO SI PUSI PE FRAUDAT STATUL ROMAN.
    atat si tot era suficient pentru cine vroia sa se sesizeze. dar de ce.... sunt prosti sa strice jucaria?

    ReplyDelete
  5. Eu le recomand un singur lucru: PLECAŢI ODATĂ ŞI LĂSAŢI-NE-N PACE!!! Sau încă nu v-aţi făcut plinul? N-aţi furat destul?

    ReplyDelete

Google PageRank CheckerFree counter and web statsClicky Web Analytics